n w    w w w w

baner
Jesteś tu:   Strona główna / Kierunki kształcenia / Technik spedytor / Kim jest spedytor?
duże małe domyślna
Kim jest spedytor? PDF Drukuj Email
Wpisany przez Magdalena Pawłowska   
Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy wyjaśnić sobie czym jest spedycja.
Spedycja jest to każda działalność gospodarcza polegająca na organizowaniu przewozu ładunków na zlecenie osoby prawnej lub fizycznej przy wykorzystaniu odpowiednio dobranych środków przewozowych i infrastruktury transportowej i na wykonaniu niezbędnej grupy czynności dodatkowych, wynikających ze specyfiki zlecenia.

Kliknij tu i zobacz film o pracy spedytora lotniczego.

Kliknij tu i śledź ruch lotniczy na żywo.

Kliknij tu i śledź ruch statków na morzu.

Z chwilą połączenia większości terytoriów europejskich w jeden organizm gospodarczy, zapotrzebowanie na usługi spedytora systematycznie rośnie, w tempie związanym z rozwojem gospodarki. Gospodarka globalna będzie stawiała przed spedytorami rozumianymi zarówno jako przedsiębiorcy i jako specjaliści, coraz to nowe wyzwania.

Spedytor zajmuje się wysyłaniem lub odbiorem ładunków (przesyłek). Może on wykonywać jeszcze inne czynności związane z przewozem, np. załadunek, rozładunek, udzielać informacji taryfowych, celnych, o zwyczajach i wymogach portowych itp. Aby tego dokonać wypełnia różnego rodzaju formularze, trochę inne w transporcie kolejowym, trochę inne w transporcie drogowym czy lotniczym, a niektóre takie same.
Ten sam spedytor może raz nadać przesyłkę na statek, za chwilę na samochód lub kolej, a jak ma fantazję to samolotem.
Spedytor nie jest przewoźnikiem tylko organizatorem procesu przewozowego - pośredniczy pomiędzy zleceniodawcą (np. przedsiębiorstwem produkcyjnym) a firmami przewozowymi.

Przykładowo: klient jest producentem mebli, zna się na drewnie, jego obróbce, stylistyce ale na transporcie i przepisach transportowych się nie zna i nie chce się znać. Nie zna też przewoźników, który jest dobry a który niesolidny, który drogi a który umiarkowanie drogi lub tani  – wtedy zwraca się do SPEDYTORA. Ten znajdzie dla niego dobrego przewoźnika, wynegocjuje dla klienta (nie dla siebie) dobrą stawkę frachtową, podpowie jakich formalności należy dokonać aby prawidłowo i bezpiecznie nadać przesyłkę, sam nawet wystawi odpowiednie dokumenty. Prześle nadawcy instrukcję wysyłkową, w której będzie podane wszystko co i jak czyli, że: dnia (podać datę) zostanie podstawiony samochód (numer rejestracyjny), kierowca (imię i nazwisko), należy załadować towar (podać jaki towar i ile, uwagi dotyczące załadunku, opakowania itp.) przeznaczony dla odbiorcy (podać dane odbiorcy), należy dołączyć następujące dokumenty (lista dokumentów) oraz wręczyć przewoźnikowi list przewozowy, itd. Na tym polegała praca spedytora.
Spedytor jest potrzebny każdemu producentowi jak rybie woda, potrzebny jest również przewoźnikowi!
Przewoźnik zajmuje się przewozem a nie doradztwem czy wypełnianiem dokumentów. To nadawca powinien wypełnić i wręczyć przewoźnikowi wszystkie niezbędne do przewozu i wydania towaru odbiorcy dokumenty a przewoźnik nie ma obowiązku sprawdzać czy dokumenty są prawidłowe i wystarczające. Przewoźnik nie ma na to czasu, on chce przewozić, musi uważać aby nie dać się zabić na drodze, a chce i musi pozyskać klientów, w czym pomaga mu spedytor. Dla przewoźnika dobry spedytor to skarb. To spedytor znajdzie klientów, zadba o formalnosci, przypilnuje płatnosci.
Czyli spedytor zajmuje się wysyłaniem lub odbiorem przesyłek. To ważna i potrzebna funkcja. Pracownicy jakiejkolwiek fabryki wcale nie muszą umieć wypełnić listu przewozowego, znać się na przepisach o odpowiedzialności przewoźnika czy na ubezpieczeniach. Kiedy mają sprowadzić towar z Hongkongu, to spedytor nada za nich kontener na Dalekim Wschodzie, odbierze go w Hamburgu, nada samochodem do Warszawy, zorganizuje odprawę celną, zadba o właściwe dokumenty.
Przewozów dokonują przewoźnicy, a spedycję, czyli nadawanie i odbiór ładunków, spedytorzy.

W praktyce często spotyka się firmy zajmujące się szeroko rozumianą działalnością spedycyjną. Dysponują one własnym transportem, magazynami i terminalami przeładunkowymi.